Przejdź do treści
Sprawiedliwe mapy

Z przyjemnością przedstawiamy projekt Sprawiedliwe Mapy (Just Maps). Uczniowie i nauczyciele są w nim motorem przemian w społeczności lokalnej.

Projekt, realizowany w partnerstwie z siecią GAP International, to coś więcej niż ćwiczenie z mapą terenu. To podejście do stworzenia ruchu na rzecz sensownego współudziału i działania młodzieży na rzecz wyrównywania szans.

Prawo do wysłuchania: Partycypacja młodych i działania klimatyczne

Młodzież w Europie i poza nią wykazała się już siłą godną uwagi. Występując na rzecz działań klimatycznych czy wypowiadając się na rzecz wspierania grup marginalizowanych młodzież chce być wysłuchana i mieć wpływ na kształt polityki lokalnej i krajowej, które dotyczą jej życia.

Prawo dzieci do udziału w decyzjach, które ich dotyczą, zapisane jest a Artykule 12 Konwencji Praw Dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych. Mimo tego badanie europejskie z 2021 stwierdziło, że wiele dzieci czuje się nie wysłuchiwana i niedoceniana przez dorosłych. Wątpienie dorosłych w możliwości młodzieży może blokować udział młodych w aktywnościach obywatelskich.

Relacja ze szkolenia nauczycieli projektu w Dublinie, Irlandia, maj 2025

Młodzież jest także niezadowolona z edukacji klimatycznej jaką otrzymuje.  Brakuje praktycznych lekcji, ukierunkowanych na działania lokalne, i nie uczy się ich potrzeby sensownego angażowania się w te sprawy. Nauczyciele jak dotąd także czują się nieprzygotowani do nauczania efektywnych działań klimatycznych.

Dowody są jasne: gdy młodzież ma szansę współuczestnictwa, rozwija silne poczucie ufności, zdolności krytycznego myślenia, narzędzia i umiejętności długoterminowego zaangażowania obywatelskiego

Młodzież nie jest po prostu obywatelami w poczekalni do dorosłości.Jako część społeczności młodzi mają swoją unikalną perspektywę, której znaczenie jest równie ważne jak wszystkich innych. Decydenci rozumieją, że branie pod uwagę głosu młodych w decyzjach czyni społeczność, edukację i usługi mocniejszymi, z równymi korzyściami dla wszystkich.

obra1

Just Maps buduje siłę, by zmierzyć się z wyzwaniami

Just Maps (Sprawiedliwe Mapy) umacnia nauczycieli i uczniów w badaniu swojej części miasta jako aktywni obywatele.

Przez wprowadzenie na mapę lokalnych miejsc uczniowie zidentyfikują działania klimatyczne, które społeczność już wspiera i badać będą inne lokalne wyzwania wokół tematów ochrony przyrody, równania szans społecznych i dziedzictwa historycznego. Opracowane przez nich cyfrowe mapy posłużą do przemyśleń i działań, będą przedmiotem wymiany między uczniami Irlandii, Hiszpanii, Włoch, Kenii i Polski.

obra1

Edukacja przekształcająca społeczność

Proces nie zatrzymuje się na zbieraniu danych. Przedstawiciele uczniów z każdego z pięciu krajów utworzą Międzynarodową Radę Planistów Map; będzie dzielić się przemyśleniami, włączą sprawy lokalne w perspektywę globalną i będą proponować rozwiązania wyzwań. Ich współpraca zakończy się Międzynarodowym Manifestem Sprawiedliwych Miast, wyrażającym wspólną wizję sprawiedliwych i zrównoważonych miast. W swoich miastach uczniowie współdziałać będą z samorządem lokalnym i decydentami w celu urzeczywistnienia swoich pomysłów zmiany na lepsze.

Dr Joe Usher z University College Dublin o partycypacyjnym tworzeniu mapy

Podstawowa rola nauczycieli w Just Maps (Sprawiedliwe Mapy)

Dostrzegając potrzebę nowego podejścia do edukacji klimatycznej i obywatelskiej projekt oferuje nauczycielom szkolenie i materiały edukacyjne na rzecz kształcenia poprzez działanie. Dzięki połączeniu przetestowanych narzędzi z wcześniejszego projektu Just Action (Sprawiedliwe Działania) oraz metodologii „od głowy przez serce do rąk” nauczyciele pomagać będą uczniom w drodze od nauki do działania. 

Projekt dotyczy umacniania uczniów w stawaniu się świadomymi obywatelami lokalnej społeczności. Daje narzędzia, buduje ufność we własne siły i stwarza możliwości, by już dziś aktywnie kształtować świat wokół siebie.

obra1

Cele fundacji